همین حالا رزرو کنید

رزرو هتل
کاشان، حیات و تمدن در دل کویر-قسمت اول
سوییچ به حالت مطالعه

کاشان، حیات و تمدن در دل کویر-قسمت اول

  • 1398/06/03

آنچه انسان شهرنشین امروزی را با اصل خود آشتی می‌دهد، حرکت است؛ حرکت و سیاحت. و چه بهتر که این کار با شناخت از تکه‌های بی‌مانند همین خاک آغاز شود. با سیر در جای جای این سرزمین کهن، ایران.

اما آنچه سفر را لذت‌بخش‌تر می‌کند، شناخت درست از مکانی است که قصد دیدنش را داریم.

شهر کاشان، یک زیبایی خاکی و با قدمت در دل کویر است که سالهاست به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری به حساب می‌آید، اما شاید کمترکسی آنگونه که بایسته است، از قدمت و تاریخ و تمدن این شهر قدیمی اطلاع دارد. به همین دلیل، ما، در هتل سرای عامری‌ها به عنوان عضوی از خانواده‌ی بزرگ گردشگری ایران و شهر کاشان، بر آن شدیم که سهمی هرچند کوچک در شناساندن تمدن غنی و جلوه‌های بی‌مانند بصری این سرزمین ایفا کنیم، تا شما هموطن عزیزی که قصد سفر دارید، بتوانید آگاهانه مقصد خود را انتخاب کنید.

کاشان، حیات و تمدن در دل کویر

قسمت اول

می‌گویند نیاکان آریایی ما، نخستین مکانی که برای سکونت شهرنشینی انتخاب کرده‌اند، شهر کاشان بوده. نخستین اقوام از تمدن آریایی، در این مکان سکنی گزیدند و این سکونت از بیش از 7500سال پیش تاکنون، هنوز پابرجاست.

نامش را با استناد به روایات گوناگون، یا از کاسیان، نخستین قوم آریایی که در این مکان سکونت کرده، وام گرفته یا از سبک خانه‌هایی که با نی و چوب ساخته می‌شدند و یا از رونق کار پرقدمت کاشی‌سازی. برخی نیز، کِی-آشیانش گویند، یعنی خانه‌ی شاهان.

216کیلومتر که از اصفهان دور شوید، به این آبادی می‌رسید که روزگاری طفیلی پادشاهان صفوی بوده. درست در میان رشته کوههای کرکس نظنز و کویر مرنجاب است که نبض زندگی را حس می‌کنید.

قدمت خاک و آبادی این شهر، حتا از پشت بی‌قوارگی زندگی شهرنشینی و خیابان‌کشی‌های بی‌اصول نیز پیداست. نخستین ابزار سنگی که در منطقه‌ی نیاسر و دامنه‌ی کوه کرکس کشف شده، خبر از وجود تمدن از دوران پارینه‌سنگی می‌دهد. یادتان باشد به موزه‌ی ملی ایران که سرزدید، حتماً ابزارهای سنگی کشف‌شده از این مناطق را ببینید.

حال بیایید از سیلک حرف بزنیم، از دوران باستان، از 7500سال پیش، از یکی از کهن‌ترین تمدن‌های یکجانشینی، نزدیک شهر کاشان. نشانه‌های کشف‌شده از کشاورزی و دامداری در این منطقه، بعد از تمدن مادها در جیرفت کرمان، قدیمی‌ترین تمدن اکتشافی در ایران است. 5000سال پیش بود که قوم آریایی کاسی، به سیلک آمد و این تمدن را مغلوب خود کرد. به دو تپه‌ی سیلک که بروید، بقایای این حضور را به چشم و دل خواهید دید.

 

کاشان شهری کویری است که پیشترها منبع آب خود را از حفر قنات بر سرراه یکی دو چشمه‌سار معدود به دست می‌آورده. پرآب‌ترین آن، چشمه‌سار سلیمانیه‌ی فین است. به دلیل همین گرمسیر بودن و سفتی خاک است که سفال‌گری و کاشی‌سازی پیشرفت خوبی در این منطقه داشته. هنوز هم مقاوم‌ترین و مرغوب‌ترین سفال، سفال کاشان است که از خاک رس مرغوب این منطقه خبر می‌دهد. نبود آب کشاورزی و کاشت محصول را در این مکان غیرممکن می‌کرد، اما تا دلتان بخواهد، به دلیل همان خاک مرغوب، بنای گلی و آجری و سفالی، از دل کویر، تحویل گرفته است...ادامه دارد...

نظر شما

فرم نظرات
کد امنیتی

© Royagar.com